logo_background
next previous

Ministerie van Cultuur en Toerisme Turkije maakt strategie naar 2023 bekend

01 okt 2019

• 75 miljoen bezoekers en $ 65 miljard omzet in 2023
• Nieuwe strategie schakelt over naar duurzaam en inkomen gestuurd model
• Nieuw centraal Bureau voor Toerisme Promotie en Ontwikkeling
• Extra budget voor promotie in 2020
• Diversificatie in het toeristisch product met nieuwe aandachtsgebieden als gastronomie, cultuur en fietsen

Om het toerisme verder te ontwikkelen als belangrijke economische sector, heeft het ministerie van Cultuur en Toerisme van Turkije haar strategie voor de komende drie jaren onthuld. Deze moet leiden tot meer dan 75 miljoen bezoekers in 2023 en een omzet van $ 65 miljard. Tijdens een persconferentie in Istanbul heeft Minister van Cultuur en Toerisme, de heer Mehmet Nuri Ersoy, de aanpak geïntroduceerd en de nieuwe koers naar een duurzaam en inkomen gestuurd model bekendgemaakt.
De strategie sluit aan op de doelstellingen van Turkije zoals die zijn vastgelegd in de brede ontwikkelingsplannen. De verbeteringen en aanpassingen worden stap voor stap doorgevoerd in de toeristische sector in Turkije.

Tijdens de persconferentie toonde de minister de nieuwe promotiefilm die vanaf 2020 op de internationale markten wordt ingezet. Hierin wordt Turkije geïntroduceerd als een bestemming voor rijke en veelzijdige reiservaringen. Minister Ersoy: ‘Turkije is een wereldleider op het gebied van reizen en biedt een breed aanbod aan reismogelijkheden die goed aansluiten op de steeds veranderende verwachtingen van de hedendaagse toerist. Door de nieuwe aanpak uit de Turkije Toerisme Strategie 2023, willen we bewerkstelligen dat Turkije meespeelt in de top van het wereldwijde toerisme op basis van bezoekersaantallen en de inkomsten. Een van de doelstellingen is om het gemiddeld aantal overnachtingen te verhogen van 9,9 naar 10 en de gemiddelde besteding per bezoeker naar $ 86 per dag.’

Nieuw centraal bureau
De minister lanceerde een nieuw centraal promotiebureau voor de ontwikkeling en promotie van het toerisme in Turkije. Dit bureau zet de koers uit voor een duurzame en effectieve promotie met de juiste middelen. Het promotie budget gaat omhoog van $ 18 miljoen in 2018 en $ 72 miljoen in 2019 naar $ 180 in 2020. Turkije wil haar concurrentiepositie in de reisindustrie versterken. Om de doelen te bereiken gaat het ministerie investeren in strategisch onderzoek. Wanneer de inkomsten stijgen, wordt het promotiebudget verder verhoogd naar een verwachte $ 220 miljoen in 2023.

Multimedia campagnes
In lijn met de doelstellingen gaat Turkije de promotieactiviteiten diversifiëren en inzetten op geïntegreerde multimedia campagnes met tv, digital, out-of-home, magazines, kranten, digitale en social media platforms. Ook wordt marktonderzoek naar consumentenverwachtingen gedaan.

Product verbreding
Turkije gaat een aantal nieuwe toeristische producten ontwikkelen om een nieuw hoger segment aan te spreken en richt zich onder meer op verschillende thema’s zoals gastronomie, gezondheid, shopping, sport, senior, geloof, congres, festivals, evenementen, cruise- en nautisch toerisme.
De toeristische infrastructuur rond steden en locaties wordt verbeterd, ook zullen een aantal nieuwe musea in Turkije worden geopend.
Om de aansluiting met de jonge generaties te houden worden veel digitale initiatieven ontwikkeld zodat zij alle informatie vinden die nodig is om hun reis te plannen.

Nieuwe markten
De promotie-inspanningen zijn zowel gericht op de bestaande belangrijke herkomstlanden van bezoekers, als op de nieuwe groeimarkten in het Verre Oosten en de Pacific, zoals China, India, Zuid-Korea en Japan, die de wereldwijde groei van het toerisme stimuleren. Ook gaat er veel aandacht uit naar de ontwikkeling van markten in Centraal en Oost-Europa.

Alle bestemmingen van Turkish Airlines zijn belangrijk focusmarkten. Daarnaast wordt gewerkt aan extra slot-afspraken met China, Japan, India en Zuid-Korea. In samenwerking met Turkish Airlines worden marketing- en advertentie-activiteiten ontwikkeld.

Duurzame, milieuvriendelijke ontwikkeling van toerisme
Minister Ersoy voegde eraan toe: ‘We zullen ons onderzoek naar de ontwikkeling van duurzaam en milieuvriendelijk toerisme versnellen. We zullen de lokale autoriteiten ondersteunen en prioriteit geven aan investeringen in bestaande toeristische gebieden langs de kustlijnen en we zullen ons concentreren op milieucertificeringen zoals Blue-Flag- en Green-Star-praktijken in onroerend goed.’


Noot voor de redactie
Voor meer informatie: www.goturkey.com
Media contacten Nederland: Gerdri ten Dolle 070 3388325